Succesvol innoveren

 

Succesvol innoveren: hoe doe je dat?

Vaak worden R&D projecten geïnitieerd vanuit klanten. Maar juist door een aantal keer per jaar een nieuwe innovatie te introduceren, kunnen klanten verrast en getriggerd worden, wat een relatie nog meer zal verbeteren. In plaats van ontwikkeling op vraag, juist proactieve innovatie.

Maar hoe pak je dit aan? In deze vlog neem ik jullie mee in het proces van innoveren.

Stap 1 Divergeren

Divergeren, door middel van brainstorm technieken: bepaal vooraf een thema of formuleer een vraagstelling. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan: thema gezond, de seizoenen, kies een eetmoment of gebruiksgemak.

Of een vraagstelling als: Welk product vertelt het verhaal goed?

Hou je hierbij aan de volgende regels:

  • Stel je oordeel uit. Geef geen kritiek. Niet op de ideeën van anderen, maar ook niet op je eigen ideeën. Alle ideeën worden aanvaard en genoteerd.
  • Streef naar kwantiteit. En variatie. Bedenk dus zoveel mogelijk ideeën. Dat verhoogt de kans op een top idee. Geef niet te snel op.
  • Wilde ideeën zijn toegestaan en spring gerust van de hak op de tak. Verloopt het wat chaotisch? Prima zo.
  • Blijf niet in je eigen hoofd hangen. Lift mee op andermans ideeën

Stap 2 Convergeren

Convergeren, het filteren van de beste ideeën door middel van een ranking, door middel van buyer persona’s of op haalbaarheid.

  1. Ranken kan door de ideeën een cijfer te geven van 1 – 10, waarbij je op basis van verschillende factoren als innovatie, eetmoment, verhaal, valt het op? d. ieder idee een cijfer geeft.
  2. Een buyer persona is een beschrijving van de doelgroep; leeftijd, interesses, gezinssamenstelling, koopgedrag, wat zijn hun zorgen, etc. De ideeën kunnen als het ware over de buyer persona worden geplaatst. Waardoor duidelijk wordt welke ideeën het beste passen.
  3. Echter kan er ook op basis van haalbaarheid worden gefilterd. Denk aan een programma van eisen (PVE), waarbij wordt vastgesteld of het product past binnen het huidige kwaliteitsbeleid, productiemogelijkheden, e.d.

Stap 3 Mindmapping

Mindmapping, in deze fase worden de geselecteerde ideeën verder uitgewerkt en verbeterd.

Hier is het de bedoeling het idee meer beeld te geven: welke buyer persona’s zouden het kopen, welk eet moment past het product, is het een me of we product, hoe zou je het gebruiken, omschrijf het product in textuur, smaak, uiterlijk, etc.

Stap 4 Ontwikkeling

Ga de keuken in en ontwikkel de producten op kleine schaal. Zo wordt de beeldvorming nog beter. En kan er ook goed beoordeeld worden op haalbaarheid.



Maar wat is het allerbelangrijkste bij innoveren? LOL! Ga met je collega’s samen aan de slag, zet iets lekkers op tafel en maak er een feestje van.

Heel veel plezier! Mocht je bij een van deze stappen hulp nodig hebben? Bel of mail met Food Dynamics.