Covid-19: invloed op de productontwikkeling
In de regio Wuhan in China startte in december 2019 een uitbraak van een nieuw coronavirus: SARS-CoV2. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. Het virus verspreidt zich ontzettend snel. In maart 2020 ging ook in Nederland in lock-down.
Merel Rijnen, eigenaar van Food Dynamics werd geïnterviewd door Linkedin: welke invloed heeft Covid-19 op productontwikkeling?
Even voorstellen…
Mijn naam is Merel Rijnen, trotse eigenaar van Food Dynamics.
Ik ben in 2003 afgestudeerd als voedingsmiddelentechnoloog en na mijn studie ben ik in de zoetwarenindustrie belandt. Als productontwikkelaar ontwikkelde ik nieuwe concepten voor producten als chocolade, ontbijtgranen, koek en snoep.
Zelfstandig ondernemer
Maar na een aantal jaren als R&D manager te hebben gewerkt, heb ik het roer omgegooid en ben ik als zelfstandig ondernemer gestart met Food Dynamics.
De eerste producten werden ontwikkeld op mijn zolderkamer maar dat bleek al snel te klein. Waarna ik met Food Dynamics verhuisd ben naar het industrieterrein in Dongen.
Inmiddels staat hier het innovatielab voor producenten en food professionals.
Food Dynamics richt zich op 3 peilers:
1 Productontwikkeling voor producenten in de voedingsmiddelenindustrie
2 Trainingen voor food professionals
3 Duurzaam produceren voor de voedingsmiddelen sector
Productontwikkeling
Productontwikkeling van A tot Z, in de breedste zin van het woord:
- het vinden van de juiste grondstoffen;
- ontwikkelen van nieuwe concepten & recepten;
- berekenen van nutritionele waarden;
- vervangen van ingrediënten in bestaande producten (zoals suiker); en,
- het verbeteren van productie processen; bijvoorbeeld voor het voorkomen van breuk in koeken of het vergroten van de capaciteit.
Trainingen
De trainingen zijn bedoeld voor food professionals die nieuwe kennis of inspiratie willen op doen of een nieuwe techniek willen leren. Het zijn hele praktische sessies waarin ook de technologie, ook wel de onzichtbare laagjes, wordt behandeld.
Trainingen als:
- leren drageren (coating techniek met chocolade);
- hoe R&D te optimaliseren en efficiënt te kunnen inzetten;
- suikerwerk als nougat, fudge, caramel;
- maar ook granola en bars.
Duurzaamheid
Daarnaast zet ik me graag in voor duurzaamheid. Samen met producenten werk ik aan uitval vóórkomen en aan praktische oplossingen om productuitval meerwaarde te geven.
Een voorbeeld hiervan is het herverwerken van gebroken koek, producten die niet geaccepteerd worden in de retail. Maar wel een hele goede smaakmaker zijn voor de ijsindustrie.
En scheef gebakken broodjes welke worden her verwerkt tot gekruid paneermeel.
Covid-19 en de voedingsmiddelenindustrie
Wat zijn de gevolgen? De geluiden in de industrie zijn divers:
1. Er zijn producenten die de prioriteit voornamelijk hebben op blijven produceren. Waarbij zelfs marketing, R&D en ander kantoorpersoneel in de productie worden ingezet, zodat de producten op tijd in de winkels komen. Er is nu even geen tijd voor productontwikkeling of innovatie.
2. En producenten die juist nu hun tijd gebruiken om product ideeën, die ze al langer hadden, eindelijk uit te werken.
Covid-19 en Food Dynamics
Dat betekend even geen bezoek aan fabrieken. Maar door gebruik van Zoom, Teams en FaceTime kunnen klanten contacten gelukkig wel onderhouden worden.
Food Dynamics werkt normaliter aan projecten al op afstand vanuit het innovatie lab in Dongen. Maar je merkt dat R&D en innovatie minder prioriteit hebben. Veel projecten worden on hold gezet. Ook door het feit dat grote beurzen zoals bijvoorbeeld de PLMA helaas verzet zijn.
Maar ik zit niet stil!
Doordat in deze periode klanten projecten op een lager pitje staan, is het rustiger. En dus ook tijd voor bezinning voor Food Dynamics. Ik ben druk doende met de opzet van nieuwe trainingen en het professionaliseren van de website. En eindelijk is dan ook mijn Wall of Fame af! Dus als je bij Food Dynamics binnen stapt zie je direct de producten waar ik met trots aan gewerkt hebt.
Tips voor ondernemers in deze bizarre tijd
Blijf ontwikkelen en nieuwe concepten bedenken! Zodat u ook straks als het allemaal weer kan, met succesvolle nieuwe introducties de markt op kunt.
Wees creatief met potten en pannen uit eigen keuken om op kleine schaal nieuwe recepten te testen.
Covid-19 is wat mij betreft juist het moment om ideeën uit te werken en te laten zien hoe ondernemend je bent!